Köpvillkor

  1. Om LoNe Metall & Design
  • LoNemd.se ägs av Walfridsson's Skärservice AB, org.nr. 559102-5621. Företaget har sitt säte i Örebro, och finns på adressen Askers-Kvinnersta 206, 71594 Odensbacken.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du valt den design du vill ha, så skriv den text du önskar ha i din dekor. Kontrollera stavningen noga.
  • När du slutfört din beställning skickas en beställningsbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om din beställning, så som artiklar, pris, fakturerings- och leveransadress.
    Kontrollera stavningen på din text en extra gång här.
  • Är något fel i beställningsbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]
  • Efter att du slutfört din beställning så ritar vi upp din dekor och skickar en korrektur till din e-postadress där du kan se exakt hur din dekor kommer att se ut. Har du inte fått någon korrektur inom en arbetsdag så kontrollera din skräppost. Har du ändå inte fått något ifrån oss så kontakta oss snarast via e-post till [email protected]
  • Kontrollera din korrektur noga, även stavning! Ser din korrektur okej ut så svara gärna med ett ok, det är dock inget måste utan vi startar automatiskt tillverkningsprocessen för din dekor 2 dygn efter att vi skickat korrekturen om vi inte hört något ifrån dig. Är någonting inte okej däremot, behöver du kontakta oss omedelbart. Kontaktar du oss efter dessa 2 dygn och vi redan har startat tillverkningen av din dekor kan vi inte göra några ändringar eller återbetalningar.
  • Kontrollera din mail och även din skräppost och kontakta oss om du ej fått din beställningsbekräftelse inom kort efter beställningen genomförts eller korrektur inom en arbetsdag. Om inte dessa mail når fram till dig, så når troligtvis inte heller andra eventuella mail med information gällande din beställning fram.
    Du som kund ansvar för att kontrollera din epost och kontakta oss om du inte mottager våra utskick.

2.1 Betalning

  • Betalning i vår kassa sker via antingen Klarna eller Swish. Du kan läsa mer om dessa betalleverantörer genom att klicka på respektive namn.

2.2 Presentkort

  • Giltighetstiden för presentkort är 1 år från inköpsdatum.
  • Efter köp ev. återstående pengar betalas ej ut, utan kan endast användas vid köp i webbutiken inom giltighetstiden för det aktuella presentkortet.
  1. Frakt
  • Vi skickar alla beställningar med DHL.

3.1 Fraktkostnad

  • Inom Sverige har vi alltid fri frakt av din beställning när du väljer DHL - Service Point. Alltså leverans till närmsta DHL-ombud.
  • För DHL-Paket och leverans direkt till företag kostar frakten fr. 99:-. Observera att ETT leveransförsök ingår, kan paketet av någon anledning inte levereras till ert företag kommer ni att bli debiterade i efterhand för ytterligare leveransförsök.
  • För andra länder syns fraktkostnaden i kassan när du valt vilket land du vill ha din leverans till.

3.2 Leveranstid

  • Våra normala leveranstider är inom Sverige omkring 14 dagar från att korrekturen är godkänt (alternativt 2 dygn efter att vi skickat korrekturen). Under perioder kan leveranstiden vara antingen kortare eller längre, detta anges då på hemsidan.
  • För leveranstider utanför Sverige tillkommer tid för transport, som beror på vilket land leveransen ska till. Tilläggstiden kan vara från enstaka dag till över en vecka.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected]

3.3 Vid uthämtning

  • När du hämtar ut ditt paket är det viktigt att du kontrollerar att det inte är skadat. Är det skadat så ska du anmäla detta direkt hos ombudet!
  • Ej uthämtade paket skickas tillbaka till oss och återbetalas ej! Du har inom 3 månader möjlighet att få ditt paket skickat igen mot en avgift på (inom Sverige) 299:-.
    Vi lagerhåller ditt paket i 3 månader efter att det skickats tillbaka till oss, därefter förverkas din order.
    Detta på grund av att vi endast säljer personliga produkter som tillverkas på beställning, och som är omöjliga att sälja på nytt.
  1. Priser
  • I butiken kan du välja att se priser i SEK, DDK, EUR och NOK. Detta kan du ändra högst upp på sidan.
  • Alla priser är som standard inställda på att visas inklusive 25% moms. Vill du att priserna visas exklusive moms kan du ändra detta högs upp på sidan.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • På våra produkter med personlig prägel och som tillverkas på beställning, gäller ej den lagstiftade 14 dagars ångerrätten.  Detta innebär att det inte finns någon ångerrätt på dessa produkter efter att korrekturen godkänts alternativt anses som godkänd..
    Däremot erbjuder vi en nöjdhetsgaranti för att säkerställa att du blir nöjd.
  • Efter att vi skickat din korrektur har du 2 dygn på dig att meddela oss om något är fel eller om du vill ångra din beställning. Efter detta anses korrekturen godkänd och ingen ångerrätt finns.
    Det är ditt ansvar att kontrollera att du får din korrektur inom en arbetsdag och annars kontakta oss omgående.

5.1 Presentkort

  • Ångrar du ett köp av ett presentkort har du 14 dagars ångerrätt från att du mottagit din kod / ditt presentkort.
  • Ångar du ett köp av presentkort så kontakta oss inom denna tid via [email protected]

5.2 Belysning

  • Vid köp av belysning gäller 14 dagars ångerrätt.
  • Vid nyttjande av ångerrätten ska du senast 14 dagar efter att du mottagit din beställning kontakta oss via [email protected]
  • För att kunna utnyttja ångerrätten ska samtliga produktdetaljer vara oanvända och i säljbart skick. Exempelvis får kablar inte vara klippta och ledmoduler får inte ha varit monterade.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med vår nöjdhetsgaranti samt gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet, mer om detta kan du läsa under vår nöjdhetsgaranti.

6.1 Nöjdhetsgaranti

  • Vår nöjdhetsgaranti innebär att om du får din produkt och den inte motsvarar den kvalitetsstandard som utlovas i vår webbshop ersätter vi din produkt med en ny, utan extra kostnad. 

6.2 Vid nyttjande av garantin:

  • Du måste meddela att du inte är nöjd. Meddelandet ska skickas till oss via e-post till [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka produkter det gäller samt vad felet är framgå klart och tydligt.
  • Du ska omedelbart och senast inom 7 dagar från att du mottagit din beställning meddela oss detta.
  • Du bör omedelbart efter att du meddelat oss och senast efter 7 dagar återsända felaktig produkt till oss. Du står själv för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid återsändande, produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Vid godkänt garantiärende sänder vi dig en ny produkt, samt så krediterar vi dig för den fraktkostnad du lagt ut (spara kvitto!).

6.3 Garantin gäller inte vid:

  • Uppenbar skada p.g.a ovarsam hantering av produkten, exempelvis om produkten tappats eller liknande.
  • Fraktskada, det är därför väldigt viktigt att du kontrollerar att ditt paket inte är skadat när du hämtar ut det. Helt paket = hel produkt.
  • Egen modifiering eller reparationsförsök av produkten.
  • Annan användning av produkten än vad den är avsedd för.
  • Felaktig montering eller upphängning av produkten.
  • Felstavning i din färdiga dekor. Du ska ha kontrollerat stavningen minst 3 gånger (1: Vid beställning, 2: På beställningsbekräftelsen, 3: I korrekturen), vi tar därför inget ansvar för felstavning om dekoren stämmer överens med beställning samt korrektur.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi tar inget ansvar för om du inte mottagit eller sett din korrektur och något blivit fel i din dekor.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Samt att många av våra bilder är animationer gjorda i dator. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så att bilderna visar en så  korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos LoNe Metall & Design accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • LoNe Metall & Design är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?

  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund

  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish.

10.4.2 Fraktbolag

  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    Det fraktbolag vi samarbetar med är DHL.

10.4.3 Nyhetsbrev

  • Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång

  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse

  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

  • LoNe Metall & Design är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.